Mitä tarkoittavat sanat: Illusorisen hohteen optimismi, defensiivinen pessimismi, opittu avuttomuus ja itseä vahingoittava toimintatapa?

Kysytty

Mitä tarkoittavat sanat: Illusorisen hohteen optimismi, defensiivinen pessimismi, opittu avuttomuus ja itseä vahingoittava toimintatapa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nämä käsitteet löytyvät varmaankin psykologian kirjan tekstiosasta. Ne liittyvät oppimisen strategioihin.

Niitä kuvataan esim. Hanna-Maria Haaviston opinnäytteessä Yläasteikäisten oppilaiden suoritusstrategioiden yhteys hyvinvointiin ja koulumenestykseen, s. 6 suunnilleen seuraavasti.

Illusorisen hohteen optimismi -strategiaa käyttävät oppilaat luottavat vahvasti omaan menestymiseensä ja katsovat menestyksen johtuvan heidän omista ansioistaan. He asettavat itselleen korkeita tavoitteita ja työskentelevät määrätietoisesti saavuttaakseen ne.

Defensiivisen pessimismin mukaan toimivat ovat epävarmoja menestyksestään ja he asettavat matalampia tavoitteita. Haastavassa tilanteessa he kokevat ahdistusta, mutta työskentelevät ahkerasti savoittaakseen tavoitteensa.

Itseä vahingoittavaa strategiaa käyttävä on epävarma menestyksestään ja keskittyy keksimään selityksiä, joihin voivat viitata, jos epäonnistuvat.

Ne, jotka ovat oppineet avuttomiksi, katsovat, että eivät voi vaikuttaa menestykseensä, jonka vuoksi he ovat passiivisia. He asettavat matalia tavoitteita, selittävät epäonnistumiset itseensä liittyvillä syillä sekä onnistumisensa johtuviksi ulkoisista syistä.

Voit lukea tuosta opinnäytteestä tarkemmin asiasta tai oppikirjastasi.