Otsikko
Mitä tarkoittavat nimet Neelia, Eden ja Serafia, ja mistä ne ovat peräisin?

Kysytty

Mitä tarkoittavat nimet Neelia, Eden ja Serafia, ja mistä ne ovat peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Neelia- ja Eden-nimiä ei löytynyt kirjaston nimikirjoista.

Serafia pohjautuu heprean sanaa serafim, joka tarkoittaa liekehtivää ja tulista. Nimeä kirjoitetaan myös muodoissa Serafiia, Serafiina ja Serafina. Nimi oli yleinen 1800-luvun lopussa, mutta harvinaistui sen jälkeen. 2000-luvulla nimi on yleistynyt uudelleen. (Lähde: Saarikalle ja Suomalainen, Suomalaiset etunimet aadasta Yrjöön)

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun (http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/) mukaan Neelia on tai on ollut nimenä alle 103 suomalaisella, Eden alle 227:llä ja Serafia 2243:lla. Kaikki ovat olleet niminä niin miehillä kuin naisillakin.

Behind the name -sivuston (http://www.behindthename.com/) mukaan Eden-nimi liittyy Vanhan testamentin Eedeniin, paratiisiin. Neelia- tai Serafia-nimiä sivusto ei tunne.