Mitä tarkoittavat aaluette, pikepikepusse ja aalu aalu aalu ee? Ovatko ne täysin keksittyjä vai perustuvatko johonkin. Itsekin olen tätä laulua laulanut…

Kysytty

Mitä tarkoittavat aaluette, pikepikepusse ja aalu aalu aalu ee? Ovatko ne täysin keksittyjä vai perustuvatko johonkin. Itsekin olen tätä laulua laulanut pienenä päiväkodissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aaluette tunnetaan etenkin lastenlauluna/-hokemana, jota lauletaan tavallisesti vuoro- eli kaikulauluna (partiolaistermein myös: Vuorovaikutteinen huuto). Sitä hokevat etenkin partiolaiset, ja sen sanat löytyvät esimerkiksi PartioWikistä:

AALUETTE

(soolo+ muut)

Aaluette, Aaluette

Pikepikepusse, Pikepikepusse

Aalu aalu aalu ee, Aalu aalu aalu ee

Fillarin satula, Fillarin satula

Kaasupoljin, Kaasupoljin

Ylipitkä viineri, Ylipitkä viineri

Ei tuu mittään, Ei tuu mittään

Täytyy laulaa lujempaa (hiljempaa), Täytyy laulaa lujempaa (hiljempaa)

Jne. kunnes tuntuu että on aika lopettaa: (viim. säkeistö) ”Täytyy laulu lopettaa”

Aaluette on levytetty muutamaan otteeseen. Se löytyy esim. Fröbelin Palikoiden Jee-jee 30-vee -levyltä (2017). Levyn tiedoissa laulun sävelen ja sanojen alkuperäksi on merkitty "trad.". Kaija Erkkolan Pikkuväen musiikki -cd:ltä (Lasten keskus 1994) löytyy myös Aaluette; siinä laulun alkuperäksi on merkitty "tuntematon".

Aaluette-sanasta tulee mieleen ranskan "alouette", joka on suomeksi "leivonen". On olemassa varsin tunnettu Alouette-lastenlaulu, joka ei ole kuitenkaan sama, kuin kysymäsi.

Laulusta näyttäisi Google-hakutuloksista löytyvien keskustelujen perusteella olevan olemassa useampi hieman erilainen versio, joita ihmiset muistelevat. Etenkin tuossa yllä mainitussa versiossa oleva "viineri" on voinut olla korvattuna jollakin muulla sanalla.

Tiedustelin myös Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralta (SKS), olisiko heillä tietoa Aaluetesta. Laulun taustoista ei sieltäkään löydy tietoa, mutta sen esityksiä kyllä on SKS:n arkistoissa. Laulu löytyy myös SKS:n kustantamasta Ulla Lipposen Din din doora : laululeikkejä -kirjasta (1990).

Toimen Pojat -partiolippukunnan sivuilla sanotaan: "Toimen Poikain tunnetuin piirre on laaja huutokulttuuri ja huudot, joissa harvoin on mitään järkeä."

Jos ja kun tämä kysymäsi Aaluette on partiolaista alkuperää, niin voi siis hyvinkin olla, että sen sanoilla ei ole juurikaan mitään merkitystä - saati järkeä.

15 ääntä

Kommentit

Partioleirin jälkeen pojan kanssa tätä samaa pohdittiin ja netin syövereistä onnistuin löytämään polkumopedin Flandria Alouette vuodelta 1958. Siinä on fillarin satula ja "kaasu"polkimet. Ei välttämättä se aikansa kovin prätkä, mutta kenties tämän laulun arvoinen. Pikepikepusse ja ylipitkä viineri ovat vielä vähän hämärän peitossa.

Mietin tätä samaa asiaa tänään, kun ostin täällä Saksassa alouette-merkkisiä kosteuspyyhkeitä. Kun näin brändin nimen, tuo laulu alkoi heti soida päässäni. Sen innostamana aloin googlata asiaa ja päädyin tälle sivulle. Kosteuspyyhekin liittyy retkeilyyn ja sitä kautta voisi olla linkki partiolaisiin. Yllä olevan kommentoijan mopediteoria vaikuttaa kiinnostavalta.

Itse olen kuullut sanat muodossa:
Aaluette, alu alu ette,
ikke dikke duffe,
Fillarin satula
Jne.

Google kertoo, että ikke, dikke ja duffe ovat hollannin kieltä: minä, paksu ja tyhmä

Viihdyttävä pohdinnan aihe joka tapauksessa! Enpä ole tätä laulua vuosikymmeniin ajatellut enkä koskaan ennen ole miettinyt, mitä nuo sanat voisivat tarkoittaa.