Mitä tarkoittaa vapahtaja?

Kysytty

Mitä tarkoittaa vapahtaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Netistä löytyy "Aamenesta öylättiin". Se on sanasto, johon on koottu perustietoa Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta. Sen mukaan Vapahtaja on "yksi Jeesuksen arvonimistä, joka viittaa syntien sovitukseen. Jeesuksen sovituskuolema vapauttaa kaikki ihmiset pahan vallasta ja siirtää heidät Jumalan valtakunnan vapauteen.

Nimeä käytettiin Jeesuksesta jo hänen syntyessään, kun enkelit ilmoittivat paimenille: "Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra." (Luuk. 2:11)"

Vapahtaja on siis kristinuskon mukaan Jeesus Kristus, joka on vapauttanut eli vapahtanut ihmiset synneistä ja pahan vallasta.

Lähde: Aamenesta öylättiin http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Etusivu

5 ääntä

Kommentit

Vapahtajaa käytetään myös slangisanana, tarkoittaen asetta tappamistarkoituksessa.