Mitä tarkoittaa vanha suomalainen sana "keikkeet"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa vanha suomalainen sana "keikkeet"?

Kuulin sanan käytettävän yhteydessä "Ukon keikkeet", joka tarkoittaa wikipedian mukaan ukko-jumalalle pidettäviä juhlia. Pohdin kuitenkin, että onko tuo keikkeet-sana suoraan käännettävissä nykykieleen juhlat-sanaksi?

Vastaus

Vastattu

Suomen murteiden sanakirja (osa 6, s.652) kertoo, että keikkeet substantiivina tarkoittaa samaa kuin pidot, hääpidot/häät, nurkkatanssit tai karhunpeijaiset. Jonkinlaiset juhlat ovat siis tiedossa, jos saa kutsun keikkeisiin.

Adverbinä Keikkeellään tarkoittaa pystyssä, kekassa oloa, Keikkeillään taas kallellaan, kaatumaisillaan olemista.

0 ääntä

Kommentit