Mitä tarkoittaa tenori saxofonilla soitettaessa soiva h?

Kysytty

Mitä tarkoittaa tenori saxofonilla soitettaessa soiva h?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tenorisaksofonilla soiva h on sävel joka kuullaan, kun soittajan nuotissa sävel on cis.

Saksofonit ovat transponoivia soittimia. Niille kirjoitetaan nuotit eri sävellajiin ja siten eri korkeudelle nuottiviivastossa kuin soiva sävelkorkeus edellyttäisi. Tällä on tarkoitus helpottaa soitinperheen muiden instrumenttien soittoa, kun ei tarvitse opetella jokaiselle eri sormituksia.

Tenorisaksofoni on yhden kokosävelaskeleen transponoiva, B-vireinen soitin. Alttosaksofoni on Es-vireinen, joten sille soiva h kirjoitetaan nuottiin gis-säveleksi.

Sävelten nimissäkin on eroa: eurooppalainen perinne puhuu h-sävelestä, mutta amerikkalaisille (ja populaarimusiikissa yleensäkin) saman sävelen nimi on B.

http://www2.siba.fi/aleatori/index.php?id=34&la=fi

http://ruippo.fi/material/sovitus/soitinoppi/page1/page1.html

Keskustelua aiheesta muusikoiden foorumilla.