Mitä tarkoittaa sutikka? Seinäjoella on ennen erästä pientä siltaa sanottu Sutikaksi. Onko kyseessä ehkä sillan rakenne vai jokiympäristöön liittyvä asia?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sutikka?
Seinäjoella on ennen erästä pientä siltaa sanottu Sutikaksi.
Onko kyseessä ehkä sillan rakenne vai jokiympäristöön liittyvä asia?

Vastaus

Vastattu

Osmo Rinta-Tassin kirjassa Kropsua eväsnä : wanhaa kurikkalaasta äireenkieltä sutikka on pukeille rakennettu jalkaisin kuljettava kapea silta joen ylitse.

Elias Lönnrotin suomalais-ruotsalaisessa sanakirjassa sana sutikka on ruotsin kielellä brygga, liten bro eli pieni silta.

Äkkiseltään netistä vilkaisemalla sutikkaa on käytetty paikannimenä ainakin Laihialla, Seinäjoella ja Tampereella. JP-kunnallissanomalehdessä kirjoitetussa artikkelissa sutikalla tarkoitetaan Peräseinäjoen Kihniänkylän kunnostettua siltaa. https://www.porstuakirjastot.fi/items/show/66584