Mitä tarkoittaa suomenkielinen sana "helli", ja mistä se on peräisin?

Kysytty

Mitä tarkoittaa suomenkielinen sana "helli", ja mistä se on peräisin?

Vastaus

Vastattu

Helli on vaihtoehtoinen muoto sanalle hella – samaan nimisanapesyeeseen kuuluvat myös hellä ja hällä. Nämä pohjautuvat ruotsinkieliseen häll-sanaan ('hella; paasi'). Sanan tavallinen merkitys on 'liesi, tulen sija takassa', mutta sitä tavataan myös alkuperäisen ruotsinkielisen sanan merkityksessä 'paasi': Suomenlahden saarien nimissä Kymenlaakson rannikolla sana tarkoittaa 'vedenalaista t. merestä kohoavaa paljasta kalliota'.

Etunimeä Helli voidaan pitää useiden nimien lyhentymänä, sillä se on voinut syntyä esimerkiksi Helenan, Hellevin tai Hellinin pohjalta. Nimi voidaan yhdistää myös sanoihin hellä ja helliä.

Lähteet:
Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 1, A-K
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön

6 ääntä

Kommentit

Hella-sanan muunnelmia on valtavan paljon. Vaikuttaa heppoiselta perustaa sitä ruotsin häll-sanaan. Katsokaapas: hella, hellä, heila, heleä, helinä, helistä, helottaa, heilimöidä, helvetti, Hellas, Helios, elo, ilo, elää, Helsinki, heal, heil. Sana voi olla hyvinkin ikivanhaa suomensukuisten kansojen sanastoa. Onpa Arhi Kuittinen väittänyt, että hella on suomalaisten ikiaikainen kultti tai kulttipaikka, joka on levinnyt suomesta kreikkaan.