Mitä tarkoittaa sukunimi Valtanen?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Valtanen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi Valtanen on johdettu valta-nimestä.

Nimen valta alkuperästä ja merkityksestä on erilaisia teorioita. Jo muinaissuomalaiseen henkilönimistöön on kuulunut useita valta-nimiä, kuten esim. Ikävalta, Kaukovalta, Lempivalta, Vihavalta jne. Valta-nimien on tulkittu alkuaan tarkoittaneen henkilöitä ja osoittavan ruumiillista tai henkistä ominaisuutta. On myös katsottu, että nimiin sisältyy alkuaan suurtilan omistajaa, "valtamiestä" tarkoittavan valta-sanan vanha germaaninen lainasana valta (= voima, mahti, herruus, valta-alue, pitäjä), joka on useimmiten kaksiosaisten nimien jälkiosana. Sukunimenä Valta on liitetty germaanisiin henkilönnimiin Walda, Walde, Waltari, Waldemar jne.

Savolais-karjalaiset Valtaset ovat vanhinta perua. Vanhimmat maininnat ovat 1500-luvulta.

Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Peräpohjolan Valtaset edustavat savolaista uudisasutusta.

Lounaisen Suomen Valtaset ovat ilmestyneet sukunimistöön vasta 1800-luvun jälkipuoliskolta alkaen ja ovat erisisältöisiä. Niiden valintaa on voinut tukea Valta-alkuinen asuinpaikannimi, mutta usein valinnan syynä on ollut suomalaisuusate ja aiheena mallinmukainen nen-muoti ja yleiskielen valta-sanan merkitys.

Lähteet:

Pirjo Mikkonen, Sukunimet, Otava, 1992.