Mitä tarkoittaa sukunimi Siivola?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Siivola?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimestä ei ehkä voi sanoa, mitä se "tarkoittaa". Jos se on johdettu sanasta siivo, niin Nykysuomen sanakirjan mukaan siivon synonyymeja ovat moitteeton, nuhteeton, kunnollinen, hyvätapainen, siisti, säädyllinen, siivokas, siivollinen; kiltti. lauhkea, säädyllinen.
Nimen alkuperästä tiedetään Pirjo Mikkosen Sukunimet-kirjan (v.2000) mukaan, että talonnimestä juontuvaan Siivolaan sisältyy meillä jo keskiajalla tunnetun Sigfridin kansanomaistunut muoto Siivo. Siivola on tuttu sekä asutus- että sukunimenä Hämeessä (torpan nimenä mm. Asikkalassa 1836, torppari Johan Joh.son Siivola 1828 Kalvola, Ylä-Satakunnassa, Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa (Simon Siivola 1834 Loimaa) sekä toisaalta Lapin läänin eteläisissä kunnissa (Matts Siivola 1819 Kemi, Johan Siivola 1835 Tervola) ja Kuusamossa. Siuntiossa mainitaan 1420 Johan Sivasson lautamiehenä, Tyrväässä lauri syoin 1490, Kalannin Siivolan kylän nimi on kirjoitettu 1411 Siwåila (Erich andersson Siwolasth 1556), Pornaisten Siivolan talon nimi 1760 Sipois, 1867 Sipoi, Janakkalan Siivolan talossa on asunut Kustaa Matinpoika Siivola 1800 ja Janakkalassa on Siivola ollut myös rälssinimi 1584. Tervolassa asui puolestaan 1803 Matts Sivola.