Mitä tarkoittaa sukunimi Pyysing? Tiedän, että myöhemmin otettu käyttöön suomenkielinen nimi Pyysalo, mutta mikä mahtaa olla alkuperäinen tarkoitus?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Pyysing?

Tiedän, että myöhemmin otettu käyttöön suomenkielinen nimi Pyysalo, mutta mikä mahtaa olla alkuperäinen tarkoitus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1906 Pyysaloksi vaihtuivat mm. Pihlman ja Sandberg Turussa, Sundström Hausjärvellä, Palin Uskelassa ja Pyysing Taipalsaaressa ja Viipurin maalaiskunnassa, ja vuonna 1907 Juvonen Pälkjärvellä.

Suuri osa Pyysaloista on entisiä Taipalsaaren Pyysingejä. Ainakin nämä Pyysingit juontavat juurensa Per Pysingiin, joka oli 1500-luvulla elänyt taipalsaarelainen neljänneskuntamies ja nimismies. Eli nimi on alkuaan ruotsalainen sukunimi yhdellä y:llä.

(Lähde: Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala, Sukunimet, 2000)

11 ääntä

Kommentit

John Pysing s.1480 Abbotsbury,Somersetshire Englanti?
Olisi varmaan hyvä katsella juuriaan vähän kauempaa?
Fennomaanien suomalaistamiskamppanja nimenmuutoksineen on aiheuttanut
paljon identiteettiongelmia. Olisi aika hyväksyä meidän "maahan muuttaja" taustamme.