Mitä tarkoittaa sukunimi Kaattari ? Mistä se on peräisin ja miltä ajalta?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Kaattari ? Mistä se on peräisin ja miltä ajalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaattari-nimi tunnetaan asutus- ja sukunimenä Oulussa, Kiimingissä ja Toholammilla.Talonnimenä Kaattari on vuosisatoja vanha, esimerkiksi Iissä nimestä on merkintöjä jo vuodelta 1647 (Hendrich Kaattari).

Pohjoisessa kaattari on tarkoittanut laihaa, surkeaa ja pienikasvuista ihmistä tai eläintä. Suomussalmella sana taas on merkinnyt tervanpolttajaa. Karstulassa on irvikaattari-sanaa käytetty merkitsemään ivantekijää.

Pirjo Mikkonen -Sirkka Paikkala: Sukunimet (Otava, 2000)

Suomen murteiden sanakirja verkossa http://kaino.kotus.fi/sms/?p=main