Mitä tarkoittaa "sarvisankaiset silmälasit"? Onko kysymys jostakin tietystä materiaalista tehdyistä silmälaseista, vai viittaako se kehyksen muotoon, ns…

Kysytty

Mitä tarkoittaa "sarvisankaiset silmälasit"? Onko kysymys jostakin tietystä materiaalista tehdyistä silmälaseista, vai viittaako se kehyksen muotoon, ns. kissamaisiin laseihin? Mistä nimitys on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Optisen alan ammattilainen tiesi kertoa, että sarvisankaiset silmälasit tarkoittaa silmälasikehyksiä, joiden aisa kiertyy pitkälle lasien käyttäjän korvan taakse. Tällaiset kehykset pysyvät parenmmin kantajansa päässä kuin tavalliset ja siksi lapsille tehdyt kehykset ovat usein tätä mallia. Nimitys sarvisangat tai sarvisankaiset silmälasit on asiantuntijan mukaan ollut vakiintuneessa käytössä pitkään. Hän arveli nimityksen sarvi viittaavan kehyksen aisan muotoon.

28 ääntä

Kommentit

Kollegani hoksasi käyttää työpaikalta elektronisena löytyvää CD-Perussanakirjaa, josta tosiaankin löytyy hakusana "sarvisankainen". Selitys alla:

*sarvisankainen* /Sarvisankaiset silmälasit/ silmälasit joiden sangat on tehty sarvesta t. vars. sitä muistuttavasta muovista.

Optikko oli tosiaan väärässä. Ikäni olen lukenut ja ymmärtänyt että kyse on sarvea nältään muistuttavasta materiaalista tehdyt kehykset. Yhten aikaan oli muotia että materiaali hiukan kuviollista, kuten linkin kuvassa mikä ehkä toi vielä enemmän aidon materiaalin tuntua
http://www.shutterstock.com/pic-19399087/stock-photo-brown-horn-rimmed-…
Sellaisiksi itse asiassa mielsinkin ne pitkään, mutta ilmeisesti se on vain luuloa.