Mitä tarkoittaa sana vakki (vaki)? On ainakin kadunnimessä vakintie.

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana vakki (vaki)? On ainakin kadunnimessä vakintie.

Vastaus

Vastattu

Ruotsin fack-sanaan (ja edelleen saksan sanaan Fach) pohjautuva vakki voi tarkoittaa hyllykön, pöydän tms. lokeroa, kuivaushyllykköä tai pientä kuivaus- t. säilytyshuonetta. Esimerkiksi tiilivakki on 'hyllyillä varustettu tiilien kuivauskatos'. Vakkilistat ovat '(hyllyn, kaapin) laatikoiden välissä olevat kannatuslistat'.

Toisaalta, Viipurin maalaiskunnassa sijainneen Vakkilan kylän nimen on arveltu sisältävän karjalaisilla käytössä olleen ortodoksisen ristimänimen Vakko(i). Sukunimi Vakkilainen on nähty asukkaannimijohdoksena kylän nimestä. Vakkila esiintyy myös henkilönnimenä ja Huittisissa on Vakkilanmaa-niminen kylä. Siellä tunnetaan yhä sukunimi Vakki. Nämä nimet on tavallisesti yhdistetty Vakka-nimiin, joille on esitetty sekä saksalaista taustaa (alasaksalainen henkilönnimi Wacko, Vaggo) että edellä mainittua ortodoksista ristimänimistöä (Vaaka(na), Vakaa, Vakka, Vakko(i)).

Suomen kielen etymologinen sanakirja. 5
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet

4 ääntä

Kommentit

Postinumeroluettelo ja karttapalvelu tunsivat vain yhden Vakintien. Se sijaitsee Kokemäenjoen varrella Keikyällä, joka nykyään sisältyy Sastamalan kaupunkiin ja Pirkanmaan maakuntaan. Olisikohan johtolankoja Tampereen kirjaston Pirkanmaa-kokoelmassa?

En tiedä kysyjän "Vakintie" - nimen alkuperää, mutta mitä taas tulee nimiin Vakkila ja Vakkilainen...

En todellakaan usko että Karjalassa sijainnut Vakkilan kylä tai siellä asuneiden Vakkilaisten nimen alkuperä liittyy millään tavoin täällä aiemmin ehdotettuihin sanoihin...
"Vakka, Vakko, Vakaa, Vaaka, Vaakana, Fack, Fach, Wacko, Vaggo..., kuten ei yleensäkään ruotsin- / saksankieleen, tai ortodoksikirkon ristimänimiin.

Vakkilaisen sukuun itse kuuluvana ja sen geneettistä alkuperää tutkineena, voin kertoa että
Karjalan kielen sanakirjan antama määritelmä sanalle "Vakki", voisi kuvata sisällöltään todella osuvasti tilannetta, jossa ensimmäiset "Vakkilaiset" saapuivat Karjalaan. He olivat paikallisväestölle taatusti "henkilöitä, joita ei ennestään tunnettu ja joihin ei oltu totuttu, jotka ilmaantuivat täysin yllättäen jostain pitkien matkojen takaa ja jonka kaltaisia ei oltu ennen nähty, eli olivat paikalliselle väestölle vieraita ja ehkä oudon näköisiäkin. Ihmisiä jotka puhuivat vierasta, outoa kieltä..."

Logistiikka-alalla vakki tarkoittaa samaa kuin lyhenne VAK eli vaarallisten aineiden kuljetus. Vakiksi voidaan kutsua myös kaikkia vaarallisia aineita ja esineitäkin yleisesti. Vaaralliset aineet ovat esim. palavia, syövyttäviä, radioaktiivisia, hapettavia, myrkyllisiä jne. Myös esimerkiksi autojen turvatyynyt, sähköpotkulaudat, litiumakut ja tulitikut ovat vakkia.