Mitä tarkoittaa sana pöykiö (sukunimi, osana paikannimiä, esim. Pöykiö(n)niemi)?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana pöykiö (sukunimi, osana paikannimiä, esim. Pöykiö(n)niemi)?

Vastaus

Vastattu

Pöykiö esiintyy sukunimenä Oulun seudulla ja pohjoisessa Kainuussa. Pöykiö-nimen arvellaan liittyvän Pöykkö-sukunimeen, joka on mahdollisesti muunnos tai risteytymä nmistä Pääkkö, Pyykkö ja Pöyhönen (Lähde: Pijo Mikkonen ja Sirkka Paikkala, Sukunimet, 2000). Yleiskielistä merkitystä nimelle ei löytynyt.