Mitä tarkoittaa sana parmahin? neito armahin sulo parmahin laulun sanoja vuodelta 1929

Kysytty

mitä tarkoittaa sana parmahin?

neito armahin sulo parmahin laulun sanoja vuodelta 1929

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Parmas on varsinkin runokielessä tavattava rintaa, povea ja syliä tarkoittava sana. Nykysuomen sanakirja tarjoaa useita esimerkkejä sanan esiintymistä kotimaisessa kirjallisuudessa:

-- somer silmille sirisi, / meri parskui parmahille (Kalevala)

-- olisi likistäytynyt lemmityisensä parmaille (Kallas)

-- uinui Luojansa suvessa, / luonnon laajan parmahilla (Leino)

Mikä pilven parmahilla? (Haarla)

Parmas on myös vanha halkomitta. Suomen kielen etymologinen sanakirja argumentoi vahvasti sen puolesta, että parmas ruumiinosan nimenä ja tilavuusmittana on samaa alkuperää (vrt. syli).

Lähteet:
Nykysuomen sanakirja. Neljäs osa, O-R
Suomen kielen etymologinen sanakirja. III