Mitä tarkoittaa sana kilroy? Sehän esiintyy esim. Hilja Valtosen kirjan nimessä ja myös Outsiderin kirjan nimessä.

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana kilroy? Sehän esiintyy esim. Hilja Valtosen kirjan nimessä ja myös Outsiderin kirjan nimessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laitan tähän suoran lainauksen Boråsin Suomalainen -nimisen lehden sivuilta:

Kilroy kävi täällä-Kilroy was here

Oletko kuullut Kilroysta, kaverista, joka on pistänyt nimensä useimpiin yleisiin paikkoihin? Toisen maailmansodan aikana liittoutuneiden sotilaat töhersivät ilomielellä: Kilroy was here -Kilroy kävi täällä jokaiseen uuteen paikkaan mihin tulivat. Tavan alkuperä on hieman hämärä, mutta New York Timesin artikkeli vuodelta 1946 väittää sanonnan saaneen alkunsa pikkumaisen tarkasta laivan tarkastajasta James J. Kilroysta, syntyisin Quincysta Massachusshettista. Hänen tehtävänään oli tarkastaa ja laskea pulttien määrä, jotka laivan peltisepät olivat vasaroineet paikoilleen. Nämä työskentelivät urakalla ja saivat palkan pulttien lukumäärän mukaan. Välttääkseen sitä, että seuraavan vuoron tarkastajat laskisivat pultit toiseen kertaan - ja siten työntekijät vilpillisesti saisivat kaksinkertaista palkkaa - kirjoitti Kilroy nimensä jokaiseen laivan osaan minkä hän oli tarkastanut. Siis Kilroy. Ne amerikkalaiset sotilaat, jotka sitten tulivat valmiisiin aluksiin, eivät tietenkään voineet tietää kuka Kilroy oli, sillä kaikki mitä he näkivät oli, että -”hän oli jo käynyt täällä.” Vaivihkaa alkoivat iloiset laivaston soitut pilailumielessä kirjoittaa jokaiseen uuteen maihinnousupaikkaan: -tottakai- Kilroy oli jo käynyt täällä... Vähitellen siitä muodostui sotilaille haaste ja he töhersivät ”Kilroy was here” kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin paikkoihin.

Onko totta vai tarua, mutta Potsdamin konferenssin aikana vuonna 1945 oli rakennettu uusi paviljonki Rooseveltia, Stalinia ja Churchillia varten. Ensin sisään meni Stalin, joka kuitenkin nopeasti tuli ulos kysyen:” Kuka on Kilroy?”

Lähde: Kryssfrågan Allers / AL

Tarinasta on olemassa useita eri versioita. Katso myös:

http://www.kilroytravels.fi > contact Kilroy > the Kilroy legend