Mitä tarkoittaa saikkaroida?

Kysytty

Mitä tarkoittaa saikkaroida?

Vastaus

Vastattu

Emme löytäneet vastausta omista tiedonlähteistämme, joten turvauduimme Kielitoimiston neuvontapalvelujen (https://www.kotus.fi/kielitieto/yleiskieli_ja_sen_huoltaminen/kielitoimiston_neuvonnat) apuun. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen erityisasiantuntija Kirsti Aapala tietää kertoa seuraavaa:

"Hieman hankalaa vastata, kun ei tiedä asiayhteyttä. Suomen murteiden sana-arkistossa onkin kyllä vain joitakin tietoja verbistä saikkaroida, ja ne kaikki tarkoittavat aika lailla samaa. Ilmeisesti verbi on johdettu sanasta saikara tai saikkara, jotka tarkoittavat mm. pitkää keppiä tai riukua. Etelä-Pohjanmaan murteissa tunnetaan verbi muodossa saikaroida, ja se tarkoittaa liikehtimistä ”saikara” kädessä. Vähän pohjoisempaa Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta sekä Kainuusta on sitten joitakin tietoja kysytystä saikkaroimisesta. Sillä tarkoitetaan myös hosumista saikkaralla, mutta myös ilman sitä. Se, joka ”saikkaroi”, tekee jotakin hosuen, hutiloiden tai taitamattomasti, ja samalla häiritsee yleensä muita."