Mitä tarkoittaa "ryhmä rämä"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa "ryhmä rämä"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Virallista" määritelmää ei "ryhmä rämälle" tutkimistani lähteistä löytynyt, mutta sekalaisista verkkokeskusteluista voi kyllä löytää sille monia toisiaan lähellä olevia selityksiä ja tulkintoja. Sanonnan toisaalta rämäpäiseen ('uhkarohkea, raisu, huimapäinen'), toisaalta rikkinäiseen ajatukset johtava jälkiosa vaikuttaa luovan monille mielikuvan "ryhmä rämästä" rempseänä, muita ehkä hieman heikompana, mutta silti annetuista tehtävistä kelvollisesti suoriutuvana omaleimaisena porukkana. Taustaa sanonnalle on haettu niin Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen Rajamäen rykmentistä kuin sotilaselämää humoristisesti kuvaavista elokuvista, joilla on sellaisia nimiä kuin Rykmentin rämäpäät.

Mahdollista olisi ajatella myös, että "ryhmä rämä" olisi jonkinlaista sukua sanalle rupusakki, "ihmisistä puhuttaessa 'pohjasakka, jäljelle jääneet'", joka on johdettu 'rikkoja, roskia, sakkaa, mutaa ja rapaa' tarkoittavasta rupu-sanasta. Vahvasti samaan suuntaan viittaa lounaismurteissamme tunnettu 'epäsiistiä, törkyistä' merkitsevä sana ryhmrähmäne ("Tämä pitktukkane ryhmrähmäne äij sanos, ett ei se ol hänen dekemäs eik taidett muutonga."), josta ei äänteellisesti ole pitkäkään matka "ryhmä rämään". Kenties se kaikkein alkuperäisin "ryhmä rämä" on ollut jokin muihin ryhmiin valitsematta jääneestä pohjasakasta koottu sekalainen sakki, jonka kutsumanimi on sitten alkanut elää omaa elämäänsä kielenkäytössämme.

Lähteet:
Jukka Parkkinen, Aasinsilta ajan hermolla : 500 sanontaa ja niiden alkuperä
Jari Tammi, Suuri solvaussanakirja : haukkumasanat
Mitä taide oikke o?