Otsikko
Mitä tarkoittaa Ruonan 1808 taistelun muitomerkissä lause: Pyykki on pantu ja pysyy?

Kysytty

Mitä tarkoittaa Ruonan 1808 taistelun muitomerkissä lause: Pyykki on pantu ja pysyy?

Vastaus

Vastattu

Varmasti on tarkoitettu sanan nykyään harvinaisempaa merkitystä rajapyykki. "Pyykki vars. maanm. rajan pääte- t. taitepisteen paikkaa osoittava kivinen, kallioon merkitty t. paaluista tehty rajamerkki. Rajapyykki." Kotimaisten kielten keskuksen sanakirja

Lause siis tarkoittaisi suunnilleen Raja on vedetty ja pysyy paikoillaan.