Mitä tarkoittaa pökeltäminen? Osa väittää että ruuan murustamusta ( lapset pökeltävät syödessä), toisen mielestä lakkaamista, kolmas köllimistä? Apua otetaan…

Kysytty

Mitä tarkoittaa pökeltäminen? Osa väittää että ruuan murustamusta ( lapset pökeltävät syödessä), toisen mielestä lakkaamista, kolmas köllimistä? Apua otetaan vastaan.

Vastaus

Vastattu

Varhaisten sanakirjaesiintymien perusteella pökeltäminen on alun perin tarkoittanut epäselvästi, sekavasti puhumista tai (asioiden) sekoittamista: 'tala oredigt' (Lönnrot, Finskt-svenskt lexicon), 'undeutlich sprechen' (Erwast, Finnisch-deutsches Wörterbuch), 'confuse, perturbate' (Geitlin, Lexicon Fennico-latinum condidit). Murresanastossa pökeltäminen puolestaan merkitsee tavallisimmin nopeasti liikkumista tai toimimista, rientämistä ("Matti oli kuin -- vasikka , joka pökelsi pitkin keväistä ruohoa", "Mihi hää siint nyt nii sukkelaa pökels", "-- on parempi ensin tuumia asiat ennenkuin pökeltää tekemään").

Silmäilemieni verkkokeskustelujen perusteella pökeltäminen on nykyisessä kielenkäytössämme sangen monikäyttöinen sana, jota voi hyödyntää hyvinkin monenlaisissa yhteyksissä ja monesti vain asiayhteydestä pääteltävissä olevissa merkityksissä. Sanakirjoihin asti vakiintuneita näistä ei vaikuta olevan yksikään, joten pökeltämisestä puhuessaan lienee mahdollista ajatella Tyyris Tyllerön tavoin: "Kun minä käytän jotakin sanaa, -- se tarkoittaa juuri sitä, mitä minä haluan - juuri eikä melkein." (Lewis Carroll, Liisan seikkailut peilimaailmassa, suomentaneet Kirsi Kunnas ja Eeva-Liisa Manner)