Mitä tarkoittaa pitkäniskainen?

Kysytty

Mitä tarkoittaa pitkäniskainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen sanakirjat eivät tunne sanaa pitkäniskainen.

Eija-Riitta Grönros kirjoittaa Kielikellossa 3/1994, artikkelissa Sävyt ja vivahteet, sanojen tyylilajin osoittaminen sanakirjassa.

"Kielessä on paljon sellaista sanastoa, jota sanakirja luonnehtii leikilliseksi. Leikillisiksi ja arkityylisiksi leimattujen sanojen raja on häilyvä, sillä leikillisyyden himmetessä sana vakiintuu usein arkikielen ilmaukseksi.

Kun leikinlasku ylittää hyväntahtoisuuden rajat, ollaan pian jo halventavien ilmausten puolella. Halventavuus voi olla joko sanan käyttäjän tietoisesti tarkoittamaa tai vain kohteen kokemaa. Toisinaan puhuja tai kirjoittaja itse pitää jotakin ilmausta neutraalina, mutta se, josta ilmausta käytetään, voi tuntea sanan hyvinkin loukkaavaksi. Ja vaikka kohde ei pitäisikään nimitystä halventavana, joku kolmas sanainvartija saattaa epäillä pahaa."