Mitä tarkoittaa "Makaa kuin Laabanin lehmä"?Onko siinä jotain erityistä? Raamatussa ei ole käsittääkseni mainintaa.

Kysytty

Mitä tarkoittaa "Makaa kuin Laabanin lehmä"?Onko siinä jotain erityistä? Raamatussa ei ole käsittääkseni mainintaa.

Vastaus

Vastattu

"Makaa kuin Laabanin lehmä" tarkoittaa laiskaa, makaa kuin laiska lehmä. Tästä on myös muoto "makaa kuin laamannin lehmä", jossa Laaban on vaihtunut laamanniksi suomalaisten suussa. Siitä, miten Laaban, Raamatun hahmo, liittyy sanontaan, en löytänyt vahvistusta, mutta eri henkilöiltä kysyttäessä liikkui tarina, että Laabanilla oli laiska lehmä, joka ei tehnyt muuta kuin makasi, ei antanut maitoa. En valitettavasti löytänyt Raamatun kohtaa, joka tukisi suoraan tätä tarinaa.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Raakelin isä Laaban ja karjakin mainitaan 1. Mooseksen kirjassa, alkaen luvusta 28, mutta mainintaa lehmien makaamisesta ei osunut hakuun. Ehkä sanamuoto on toinen?