Mitä tarkoittaa lateraalinen ajattelu?

Kysytty

Mitä tarkoittaa lateraalinen ajattelu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lateraalinen ajattelu on englantilaisen tutkijan Edward de Bonon kehittämä "sivuttainen" ajattelutapa vastakohtana suoraviivaiselle vertikaaliselle ajattelulle. de Bonon mukaan tavanmukainen vertikaalinen ajattelu ei useinkaan kykene löytämään ratkaisua johonkin pulmaan. Tällöin olisi hyödyllistä käyttää hyväkseen lateraalista ajattelutapaa asettumalla uuteen ja sattumanvaraisen asemaan. De Bonon mukaan vertikaalinen ajattelu on todennäköisyysajattelua ja lateraalinen ajattelu on epätodennäköisyysajattelua. Lateraalinen ajattelun avulla voidaan synnyttää uusia tehokkaita ideoita. Luovaa ajattelua voidaan de Bonon mukaan pitää osana laajempaa lateraalista ajattelua.
Lateraalisesta ajattelusta voi lukea lisää de Bonon teoksista esim. Uusi tapa ajatella, Uusi tapa oivaltaa, Tehokkaan ajattelun opas. Myös Kai Vakkuri on käsitellyt lateraalista ajattelua mm. teoksessaan Kehitä ajatteluasi ja muistiasi.