Mitä tarkoittaa kytkimen luistattaminen kun puhutaan autolla ajamisesta?

Kysytty

Mitä tarkoittaa kytkimen luistattaminen kun puhutaan autolla ajamisesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Moottorin ja vaihdelaatikon välissä on kytkin, jonka avulla voima siirtyy moottorista vaihdelaatikon välityksellä vetokoneistoon. Kytkimen luistattamisella tarkoitetaan sitä, kun kytkintä nostetaan hitaasti ylös samalla, kun lisätään kaasua. Näin tehdään esim. kun lähdetään liikkeelle.

30 ääntä

Kommentit

Hei! Kytkimen luistatus on sitä, että kytkinlevy hankaa vauhtipyörää vasten. Tämä tapahtuu, jos kytkintä nostetaan hitaasti. Tätä ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä liikkellelähdössä tai autoa ryömittäessä. Nykyautoissa auto itse säätää polttoainemäärän liikeellelähtöön ja kuljettaja aloittaa kiihdytyksen (eli painaa kaasua) vasta, kun kytkinlevy on jo liittynyt vauhtipyörää vasten. Näin kytkintä ei luistateta ja sen kuluminen minimoituu. Kytkinpoljinta ei siis nosteta hitaasti vaan kytkin nostetaan tuntumaan (kytkinlevy ja vauhtipyörä kohtaavat), pysäytetään (levyt kytkeytyvät) ja nostetaan ylös.