Mitä tarkoittaa, kun puhutaan kirjojen yhteydessä kustantajasta ja julkaisijasta? Entä mitä tarkoittaa esim. BTJ toimittaa Aleksi-viitetietokantaa?

Kysytty

Mitä tarkoittaa, kun puhutaan kirjojen yhteydessä kustantajasta ja julkaisijasta? Entä mitä tarkoittaa esim. BTJ toimittaa Aleksi-viitetietokantaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen perussanakirja määrittelee kyseiset verbit seuraavasti:
julkaista = painaa, painattaa, saattaa (painettuna) julkisuuteen, tiedoksi
kustantaa = painattaa ja saattaa kauppaan kirjallisia tms. tuotteita
(Itse ajattelisin, että julkaisija tekee käytännön painotyön ja kustantaja on rahoittaja.)
toimittaa = koota ja muokata aineisto julkaistavaksi; tehdä tai johtaa tällaista työtä.