Mitä tarkoittaa koiranäyttelyissä Eri, Eh,H,T,HYL ja EVA

Kysytty

Mitä tarkoittaa koiranäyttelyissä Eri, Eh,H,T,HYL ja EVA

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry on julkaissut kotisivuillaan ( http://www.kennelliitto.fi ) tietoa koiranäyttelyn kulusta (https://www.kennelliitto.fi/koiraharrastukset/koiranayttelyt/koiranaytt…) Kysymäsi lyhenteet ovat koirien laatuarvostelusta. Tässä suora lainaus näyttelysäännöistä:

Koirat arvostellaan luokittain näyttelysäännön mukaisessa järjestyksessä. Koirista annetaan kirjallinen laatuarvostelu ja laatumainintaa osoittava palkintonauha.

Laatuarvostelussa annetaan niin monta eri laatumainintaa, kuin koirien laatu edellyttää. Laatumaininnat: Tuomarin antaman laatuarvostelun tulee vastata seuraavia määritelmiä:

ERINOMAINEN (sertifikaatin arvoinen) voidaan antaa koiralle, joka on hyvin lähellä rotumääritelmän ihannetta, joka esitetään erinomaisessa kunnossa, jolla on harmoninen, tasapainoinen luonne, joka on korkealuokkainen ja joka on olemukseltaan erinomainen. Sen ulkomuodolliset ansiot ovat suuret ja virheet vähäiset ja sen tulee omata sukupuolelleen tyypilliset piirteet.

ERITTÄIN HYVÄ voidaan antaa koiralle, joka omaa rodulle tyypilliset piirteet, jolla on tasapainoinen rakenne, ja joka on hyvässä kunnossa. Muutama vähäinen virhe voidaan sallia, mutta ei rakenteellisia virheitä. Tämä laatumaininta voidaan antaa vain tasokkaalle koiralle.

HYVÄ annetaan koiralle, joka on rodulleen tyypillinen, mutta sillä on selkeitä virheitä.

TYYDYTTÄVÄ tulee antaa koiralle, joka vastaa rotuaan ilman yleisesti hyväksyttyjä rodun piirteitä, tai jonka fyysisessä kunnossa on toivomisen varaa.

HYLÄTTY tulee antaa koiralle, joka ei rakenteeltaan vastaa rotumääritelmää, jonka käytös ei ole rotumääritelmän mukainen tai se on selvästi vihainen, jolla on kivespuutos, hammaspuutoksia tai poikkeavuutta purennassa tai leuoissa, jonka väritys tai karvapeite on puutteellinen tai joka osoittaa selvästi merkkejä albinismista. Tämä laatumaininta voidaan antaa myös koiralle, jolla on niin vähän rodun ominaispiirteitä, että se ei vaikuta terveeltä. Sen lisäksi se voidaan antaa koiralle, jolla on rotumääritelmän vastainen hylkäävä virhe.

Koirat, joille ei voida antaa mitään edellä mainituista laatumaininnoista poistetaan kehästä maininnalla: EI VOIDA ARVOSTELLA Tämä maininta annetaan koiralle, joka ei liiku, hyppii jatkuvasti esittäjänsä ympärillä tai pyrkii ulos kehästä, jonka liikkeitä on mahdoton arvostella tai jos koira jatkuvasti välttelee tuomarin käsittelyä ja tekee mahdottomaksi tarkastaa purennan ja hampaat, rakenteen, hännän tai kivekset, tai jos on havaittavissa jälkiä toimenpiteistä tai käsittelystä, jotka näyttävät vilpin yritykseltä tai tuomarilla on syytä epäillä, että koiralla olevaa vikaa on korjailtu (esim. silmäluomia, korvia tai häntää). Syy, miksi koiraa ei voida arvostella on kirjattava arvosteluun.

Eri = Erinomainen
Eh = Erittäin hyvä
H = Hyvä
T = Tyydyttävä
HYL = Hylätty
EVA = Ei voida arvostella

474 ääntä

Kommentit

mitä tarkoittaa kun luonne on 0

Mitä tarkoitat kysymyksellä?

Jos viittaat Kennelliiton tietokannassa KoiraNetissä esiintyvään merkintään luonnetestien kohdalla, se esiintyy yleensä ennen tietokannan käyttöönottoa suoritettujen luonnetestien yhteydessä. Liitto ei varmaankaan ole kirjannut näitä vanhoja tuloksia verkkoon ja koiran kohdalla näkyy sitten merkintä LT 0,vaikka todellinen yhteispistemäärä olisi jotain muuta. Asia tulisi varmistaa Kennelliitolta.
Koirien luonnetesti on epätieteellinen tapa yrittää määritellä koiran luonnetta nopeasti ja helposti ja karsia jalostuksesta pois arat ja hermostuneet koirat. On kuitenkin todettu, että sen osa-alueiden arvosanat eivät periydy kovin hyvin. Testissä on erilaisia osioita, joissa koira altistetaan erilaisille tilanteille ja arvioidaan sen luonne tietyiltä osin sen reaktioiden pohjalta. Kullekin osa-alueelle on määritelty pistemäärät ja kertoimet, jotka lasketaan yhteen. Koska testaus kehitettiin alunperin seulomaan nuorista koirista virkakoirakoulutukseen sopivia, korkeimmat arvosanat kuvaavat ihanteelliseksi katsottavaa palveluskoiraa.
Teoriassa olisi ehkä mahdollista saada 0 tai miinusmerkkinen tulos, mutta sellaisen koiran testaus on voitu keskeyttää koiran liiallisen ahdistumisen vuoksi.

Luonnetestin eräiden ongelmien vuoksi (esimerkiksi mm. ihmisten halu tuijottaa loppupistemäärää koiran saaman profiilin sijasta) on kehitetty uusia tapoja arvioida koiran luonnetta, jos se ei tapahdu käyttökokeiden kautta. Esim. MH ja tästäkin on jo kehitetty Ruotsissa uusi versio.