Mitä tarkoittaa kirjastojen työpaikkailmoituksissa kelpoisuusvaatimuksena oleva "soveltuva korkeakoulututkinto"? Onko koulutus soveltuva, jos on opiskellut…

Kysytty

Mitä tarkoittaa kirjastojen työpaikkailmoituksissa kelpoisuusvaatimuksena oleva "soveltuva korkeakoulututkinto"? Onko koulutus soveltuva, jos on opiskellut esimerkiksi yliopistossa suomen kieltä pääaineenaan, sivuaineena kotimaista kirjallisuutta ja pedagogiset opinnot ja lisäksi suorittaa esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun tarjoaman Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomin (60 op)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Soveltuvuus viittaa tutkinnon sisältöjen hyödyllisyyteen haettavan tehtävän näkökulmasta. Kirjastotyössä voidaan hyödyntää hyvin monenlaisia osaamisia ja soveltuvuuden kriteeriä on tulkittu laajasti.

Kysymyksessä olevan kaltainen koulutus on soveltuva, jos hakija on suorittanut alemman tai ylemmän tutkinnon.