Mitä tarkoittaa käytännössä "active recovery" kun kuntopyöräilen?

Kysytty

Mitä tarkoittaa käytännössä "active recovery" kun kuntopyöräilen? (Ohjeissa lukee tietty määrä minuutteja poljetaan tiettyyn vauhtiin ja sitä seuraa 2 min "active recovery"...)

Vastaus

Vastattu

"active recovery" tarkoittaa sananmukaisesti aktiivista palautumista.

Emmi Kangas määrittelee blogissaan aktiivisen palautumisen:"Aktiivinen palautuminen on matala sykkeistä, rentoa tekemistä joka palauttaa kehoa, hermostoa ja mieltä raskaista päivistä/treeneistä. Aktiivinen palautuminen voi olla esim kävelylenkki, uiminen/vesijuoksu, pyöräily, kevyttä joogaa tai pilatesta. Sykkeet tulisi pysyä matalana tekemisen ajan ja palautumista auttaa jos myös nautit tekemisestä. Koita siis löytää itsellesi mieluinen palautumis aktiviteetti. Keskity suorituksen sijaan hengitykseen ja hetkessä olemiseen." https://movement-matters-ft.com/enemman-irti-palautumisesta/

Kuntopyöräohjelmassa aktiivinen palautuminen lienee kevyempää polkemisjaksoa.

Aktiivisesta palautumisesta on paljon tutkimuksia Esim. Google Scholar