Mitä tarkoittaa karjalainen sana lesakka?

Kysytty

Mitä tarkoittaa karjalainen sana lesakka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1) Karjalan kielen sanakirjasta ei löydy lesakka-sanaa. Sen sijaan siellä on lesankka, joka tarkoittaa uunin kupeessa olevaa makuulavaa tai penkkiä tai muurista porrastuvaa ulkonemaa. Sanakirjassa mainitaan myös sana lesonka, joka on uunin alaosassa oleva loukko jossa säilytetään halkoja tai merkitys on voinut olla myös pystyuuni.

Lesanka-sanahaku netissä antaa tulokseksi erilaisia majapaikkojen nimiä.

Lähdeteos: Karjalan kielen sanakirja, osa 3, 1983

2) Kotimaisten kielten keskuksen Suomen murteiden sanakirjasta lesakka ei myöskään löydy, mutta sieltä löytyy em. lesankka, lesanka sekä lesantka, jotka tarkoittavat kaikki samaa.

Ks. murresanakirja netissä osoitteesta: https://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=lesantka&sms_id=SMS_a7238abdcc1faa33c103d63083832d2a