Mitä tarkoittaa indeksi ja miten se sitten vaikuttaa pörssiin? Ja mitä sitten tapahtuu pörssille kun indeksikäyrä lähtee laskuun

Kysytty

Mitä tarkoittaa indeksi ja miten se sitten vaikuttaa pörssiin? Ja mitä sitten tapahtuu pörssille kun indeksikäyrä lähtee laskuun

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana "indeksi" (yleensä tarkoittaen hakemistoa tai sisällysluetteloa) on käytössä monessa eri merkityksessä. Kysyjä viittaa termiin osakeindeksi, joka on pörssiosakkeiden hintojen arviointiin kehitetty "työkalu" eli ohjelmisto. Osakeindeksi (englanniksi stock market index) on aina eräänlainen arvio ennalta valittujen osakkeiden senhetkisestä hinnasta ja siksi indeksin muutokset heijastavat valituilla osakkeilla käydyn kaupan hintatasoa. Periaatteessa osaindeksi on kaikille sijoittajille avoin ja läpinäkyvä mittari, mutta vaikka se heijastaa vain tiettyjen osakkeiden tietyn hetken hintatasoa, tärkeimpiä indeksejä (kuten Dow Jones) sitä pyritään myös tulkitsemaan laajemmin. Tämän takia on yleistä, että yksittäisen indeksin nousu tai lasku saattaa heijastua yleisempäänkin intoon käydä osakekauppaa.

Heikki Poroila