Mitä tarkoittavat erilaiset merkinnät Vaskin verkkokirjastossa?

Kysytty

Mitä tarkoittavat erilaiset merkinnät, kun menee Vaskin nettisivuille katsomaan kirjoja? Esimerkiksi "Hylly 84.2 MAN" tai "ykl 84.2".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaskin verkkokirjaston merkinnät kertovat esimerkiksi kokoelmaan kuuluvien teosten saatavuustiedot. Kun valitset verkkokirjastosta jonkin teoksen, näet sivun alaosassa sen saatavuustiedot (esimerkiksi F. M. Dostojevskin teos Rikos ja rangaistus).

Saatavuustietojen vasemmassa sarakkeessa näkyvät ne Vaski-kirjastot, joissa on kyseistä teosta. Klikkaamalla kunnan nimeä saat näkyviin tarkemmat tiedot. Esimerkiksi Turun kohdalla Dostojevskin Rikos ja rangaistus -teosta on tällä hetkellä Turun pääkirjastossa, Kirjallisuus-osastolla.

Saatavuustietojen keskimmäinen sarake kertoo, onko teosta saatavissa kyseisestä Vaski-kirjastosta. Mikäli teosta ei ole saatavissa, näet myös lähimmän eräpäivän.

Saatavuustietojen oikeassa sarakkeessa näkyy hyllypaikka, joka kertoo, mistä hyllystä teos on löydettävissä kyseiseltä kirjaston osastolta. Esimerkiksi Dostojevskin Rikos ja rangaistus löytyy tällä hetkellä Turun pääkirjaston Kirjallisuus-osastolta hyllystä 84.2 DOS.

YKL-merkintä tarkoittaa yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää, jota käytetään Suomen yleisissä kirjastoissa teosten luokitteluun. Lisätietoa YKL:stä löydät esimerkiksi täältä. YKL 84.2 tarkoittaa siis Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmän luokkaa 84.2 Suomenkielinen kertomakirjallisuus. YKL-luokitusta hyödynnetään esimerkiksi kirjastojen hyllyjärjestyksessä.