Mitä tarkoittaa "Äkyttää" https://www.lukuhetki.fi/mad-pokkari-4-don-martin-akyttaa/14419

Kysytty

Vastaus

Vastattu

Samaa asiaa on kysytty aikanaan Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi-palvelusta, jossa vastattiin näin:

Mistään käytettävissä olevista murre- ym. sanakirjoista sanaa ei löytynyt. Voisiko kyseessä olla idiolektinen, siis yhden henkilön kieleen kuuluva ilmaus tai sana, joka on syntynyt vain tiettyä irrallista tilannetta varten? Suomen kielihän on sikäli joustava, että uusia, varsinkin kuvailevia sanoja on mahdollista luoda. Yleensä tällaisten ad hoc -ilmausten merkitys selviää asiayhteydestä - jos on selvitäkseen. Asian selvittelyä olisi saattanut helpottaa, jos olisit kertonut, missä olet tähän sanaan törmännyt.

Lähimpänä etsimääsi sanaa näyttäisi olevan "äkättää", joka löytyi Lauri Kanteen teoksesta Parra päi : Keski-Kannaksen murresanakirja, ja se on selitetty näin: aurinko paistaa täydeltä terältä. 'Jouvvuttii tänne lakial päivä äkätöksee.'

http://www.kysy.fi/kysymys/mita-tarkoittaa-sanaakyttaaja-muistan-ainakin-yhden-kayttopaikan-silla-mutta

0 ääntä

Kommentit

Itäsuomalainen äitini käytti r:llisiä sanoja: 'räkyttää' - koira haukkuu rumasti ja äänekkäästi, 'räköttää' - aurinko paistaa kirkkaasti ja häikäisevästi.
Kajaanin pohjoispuolelta Helsinkiin junantuoma ystäväni sanoo 'äköttää' kun joku istuu itsepäisesti pitkän aikaa paikoillaan, istua kököttää.

Äkyttäminen on alakynteen joutuneen väittelijän änkyttävää vastinetta toisen kommenttiin. "Älä yritä enää äkyttää".

Äkyttämiseen törmäsin ensimmäisen kerran 80-luvun puolivälissä Mad-lehdessä jossa Don Martinin stripeissä käytettiin sanaa äkyttää. Silloin ilmaisu käsitettiin jonninjoutavana vastaanpanemisella/vänkäämisella.