Mitä tarkoitta esimerkksi se että joku on huoneessa "Klo kaksitoista"? Ei aikana, vaan sijaintina. Charlien Enkelit elokuva tämmöinen sanoma kuuluu yksi…

Kysytty

Mitä tarkoitta esimerkksi se että joku on huoneessa "Klo kaksitoista"? Ei aikana, vaan sijaintina. Charlien Enkelit elokuva tämmöinen sanoma kuuluu yksi tytöistä ilmoittaa tovereilleen salamurhaajan olevan heidän kanssaan juhlatapahtumassa "10 o'klock".

Vastaus

Vastattu

Kellon käyttäminen suunnan ilmoittamiseen perustuu kellotauluun. Kun jokin sijaitsee kello kymmenessä, se tarkoittaa, että se on esimerkiksi ajoneuvon kulkusuuntaan nähden viistosti etuvasemmalla. Tällöin suoraan kulkusuuntaan nähden olisi klo 12 ja klo 3 olisi suoraan oikealla. Sama juttu, vaikka seisoisit paikoillasi. jos puhujat seisovat kasvot eri suuntiin, asiasta tulee monitulkintaisempi.

En ole varma, mutta yhdistän suunnan ilmoittamisen kellonaikana armeijaan ja erityisesti lentämiseen.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olet oikeassa hyvä Nokia, on kyse ensimmäisen maailmansodan ilmavoimista; six -sanalla tarkoitettiin koneessa "rear" eli koneen perää, jota piti erityisesti vahtia vihollisen hyökkäyksen varalta... "at your six" tarkoittaa suoraan takanasi - ja siihen sisältyy lisävivahde "I´ve got your six", huolendin taustastasi eli vahdin puolestasi turvallisuuttasi, olen puolellasi.
"Bogey on your six" saattoi merkitä myös, että vihollinen oli suoraan alapuolella.
"Watch your six" yleensä tarkoittaa paitsi 'vahdi selustaasi', myös kuvaannollisesti vivahteella 'ole tarkkana'.
Jossain päin angloamerikkalaista kielimaailmaa "six" merkitsee tästä soveltaen myös samaa kuin derrier, mikä on alunperin ranskaa, tulkitaan puhekielessä "takamus".

Kiitos täydennyksestä! T. Nokia