Mitä tarkoitetaan tuontannon jalostusarvolla, ja kuinka se lasketaan? Mihin sitä verrataan, liikevaihtoon, jne? Mikä on hyvä taso esim pakkausalalla?

Kysytty

Mitä tarkoitetaan tuontannon jalostusarvolla, ja kuinka se lasketaan?
Mihin sitä verrataan, liikevaihtoon, jne? Mikä on hyvä taso esim pakkausalalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on sellainen, että siihen on haettava tietoa eri lähteistä. Tässä on on joitain vinkkejä:

Yritystoiminnan perussanaston mukaan "jalostusarvo mittaa kansantaloudessa yrityksen osuutta kansantuotteen kerryttäjänä. Jalostusarvo kuvaa sitä arvon lisäystä, jonka esim. raaka-aine tai puolivalmiste saa kulkiessaan yrityksen tuotantoprosessin lävitse lopulliseksi myytäväksi tuotteeksi. Tuotteen jalostusarvo (toiselta nimeltään arvonlisä) saadaan vähentämällä myynnin arvosta muilta ostetut välituote-erät, esim. raaka-aineet ja puolivalmisteet." Esim. Suomen tilastollisessa vuosikirjassa on esitelty eri elinkeinoelämän ja teollisuuden alojen jalostusarvoja, ei tosin pakkausteollisuuden. Jalostusarvosta lisää on esim. Pekkarisen Kansantaloustiede -kirjassa.

Pakkausalaa ja pakkausteollisuutta käsittelee mm. seuraava kirjallisuus:
Karjalainen, Loa: Pakkaus - pakkausalan perusoppikirja, 1992
Kansainvälinen suorituskyky ja liiketoimintastrategiat. Osa: Pakkausteollisuus / Merja Saurus, Riitta Vinberg. Helsingin kauppakorkeakoulu. Laskentatoimen laitos, 1988
Järvi-Kääriäinen, Terhen: Pakkausala vuonna 2005, 1994

Teosten saatavuutta voi tarkastella LINNEA- ja HELKA-tietokannoista, vaikkapa Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä.

Pakkausalan nettisivujakin suosittelen katseltaviksi:
http://www.pakkausteknologia-ptr.fi/ (esittelee mm. pakkausalan julkaisuja)