Mitä tarkoitetaan sisiliskon hännän uusiutumisella. Onko kyseessä regeneraatio?

Kysytty

Mitä tarkoitetaan sisiliskon hännän uusiutumisella. Onko kyseessä regeneraatio?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Regeneraatiolla tarkoitetaan uudelleen muodostumista ja uudennusta eli kasvin tai eläimen histologisesti erilaistuneen osan tai elimen uusiutumista. Monien selkärangattomien mesenkyymissä on erilaistumattomia soluja, jotka vaeltavat haavapintaan ja erilaistuvat puuttuviksi kudoksiksi. Sisiliskon hännän uusiutumisessa on kyse regeneraatiosta.

Degeneraatiolla tarkoitetaan huonontomista, rappeutumista.

Lähteet: Nykysuomen tietosanakirja 4: yleistieto (WSOY, 1993),
WSOY Web-Facta