Mitä tarkoitetaan sanalla "larvamaa"?

Kysytty

Mitä tarkoitetaan sanalla "larvamaa"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joissakin suomen murteissa, ainakin Etelä-Pohjanmaan ja joillakin alueilla lounaismurteissa, sanasta latva käytetään muotoa larva. Muotoa käytetään esim. kansanlaulussa, jossa lauletaan "Tuuli se taivutti koivun larvan". Sana voi myös merkitä  takamaata rintamaan vastakohtana. Aiheesta on kirjoitettu kielenhuollon tiedotuslehdessä Kielikellossa  (2/2016)

https://www.kielikello.fi/-/tuuli-se-taivutti-koivun-larvan-latva-suomen-murteissa

Larvamaa olisi siis esim. kotitalosta lähimaita kauempana oleva maa-alue.