Mitä tarkoitetaan mustaksi muuttumisella sanonnassa "Suutun ja mustaksi muutun"? Onko sanonta rasistinen? Muuttuuko sanoja tummaihoiseksi henkilöksi vai…

Kysytty

Mitä tarkoitetaan mustaksi muuttumisella sanonnassa "Suutun ja mustaksi muutun"? Onko sanonta rasistinen? Muuttuuko sanoja tummaihoiseksi henkilöksi vai muuttuuko hän mustaksi, koska on niin vihainen ettei suutuspäissään saa henkeä? Vai tarkoitetaanko sanonnalla kenties jotakin muuta?

Vastaus

Vastattu

Tutkimani lähteet eivät valitettavasti tarjonneet selitystä suuttuneen mustaksi muuttumiselle. Pitäisin kuitenkin luultavana, että sanonta perustuu paljolti kielellisiin seikkoihin: yhtäältä loppusointuun (suutun/muutun), toisaalta alkusointuun (mustaksi muutun). Rasistinen se tuskin on; uskoisin, että musta tässä on tarkoitettu ymmärrettäväksi enemmän kuvaannollisessa kuin kirjaimellisessa merkityksessä ('synkkä, ankea, lohduton, toivoton, surullinen, murheellinen').

"Alakuloinen ihminen on apea, murheellinen, masentunut, tarmoton ja muodoltaankin musta", kirjoittaa Juha Kuisma kirjassaan Tupenrapinat : idomeja ajan uumenista (kursiivi lisätty). Suuttumista seuraava mustaksi muuttuminen lienee juuri tällaista "muodon mustumista", mielen mustumista, synkistymistä.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/musta?searchMode=all

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Yksi mieleen tuleva selitys olisi Kalevalasta, kun Väinämöinen suuttuu runon 50 lopussa ja on siinä tilanteessa kuvattu Gallen-Kallelan maalauksessa mustanaamaiseksi. Tiedä häntä, vaikka alkuperäisissä runoissa tätä mustaksi muuttumista olisi kuvattukin. Kalevala ei tietääkseni sitä mainitse, mutta ne runot ovatkin editoituja.