Mitä tarkoitetaan kefiirin siemenillä? Niillä maustettua juomaa on olemassa?

Kysytty

Mitä tarkoitetaan kefiirin siemenillä?Niillä maustettua juomaa on olemassa?

Vastaus

Vastattu

Kefiiri eli kefir on maitopohjainen juoma, jota on fermentoitu kefiirikasvustolla. Kefiirinsiemen eli kefiiririhmasto ei siis ole varsinainen mauste, vaan sienimäinen, hiivoista ja bakteereista muodostuva kasvusto, joka hapattaa maitotutteen huoneenlämmössä. Kefiirinsiemen on hieman harhaanjohtava nimitys, sillä kyseessä ei ole kasvi vaan tuhansia vuosia vanha tapa hapattaa. Kefiirikasvuston alkuperästä ei ole tarkkaa tietoa, vaikka koostumusta on tutkittu paljon (lähde: Nourish Kefir -tuotesivut).

Suomessakin myydään kefiirivalmisteita, kuten Valion Kefir-maitojuomia. Kefiiriä voi myös tehdä itse hapatteesta, jota voi ostaa esimerkiksi luontaistuotekaupoista.

Juttu kefiristä Askel Terveyteen -sivustolla

Englanninkielinen artikkeli kefirin historiasta ja alkuperästä Revolution fermentation -sivustolla.