Mitä tapahtuu vanhoille, vanhentuneille tai ei-ollenkaan-lainatuille kirjoille? - Taustaa: Kirjastoissa täytyy käsitykseni mukaan olla todella paljon …

Kysytty

Mitä tapahtuu vanhoille, vanhentuneille tai ei-ollenkaan-lainatuille kirjoille? - Taustaa: Kirjastoissa täytyy käsitykseni mukaan olla todella paljon "epäkuranttia" tavaraa. Kirjastoissa voisi olla hylättyjen kirjojen osasto, ellei niitä suoraan toimiteta poltettavaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoissa yksi kokoelmatyön osa on seurata kirjojen kuntoa ja kiertoa. Jos kirja on likainen tai rikkinäinen, se poistetaan kokoelmasta. Vanhentunutta tietoa sisältävät kirjat pannaan myös pois.Kirjan ikä sinänsä ei ole poistamisen syy, mutta jos kirjaa ei ole pitkään aikaan lainattu, eikä sillä kokoelman kannalta ole suurta merkitystä, se poistetaan.
Ehjät poistokirjat menevät myyntiin. Useissa kirjastoissa on hyllyjä tai kärry, josta asiakkaat voivat ostaa kokoelmasta poistettuja kirjoja. Joskus järjestetään poistokirjojen myyntitempauksia. Jäljelle jääneet poistettavat kirjat päätyvät kannettomina paperinkeräykseen.