Mitä tapahtuu jos sähkö osuu tuleen? Esim. jos työntää palavan tikun pistorasiaan tai avoimeen sähköjohtoon.

Kysytty

Mitä tapahtuu jos sähkö osuu tuleen? Esim. jos työntää palavan tikun pistorasiaan tai avoimeen sähköjohtoon.

Vastaus

Vastattu

Tuli on korkeissa lämpötiloissa esiintyvä ilmiö, jossa ainakin osa kuumista kaasuista saa näkyvän hahmon liekkeinä. En löytänyt yksiselitteistä vastausta siihen, voiko kuuma kaasu toimia sähköä johtavana väliaineena, mutta todennäköisesti se muiden kaasujen tavoin ei sähköä johda. Myöskään puu ei johda sähkö juuri lainkaan, joten todennäköisesti sähkövirran lähteeseen koskettava palava puu ei aiheuta mitään havaittavia seurauksia. Ainakaan sähkö ei "syty palamaan", kysymys on aivan erilaisista fysikaalisista ilmiöistä.

Tilanne muuttuu, jos tulta viedään virtalähteeseen esimerkiksi öljyyn kastetulla kuparijohdolla. Kupari on paras tunnettu sähköjohde, joten jos se koskettaa virtalähteeseen, sieltä tulee varmuudella tömäkkä sähköisku. Tällaista ei koskaan pidä mennä kokeilemaan, vaihtovirrasta saatu isku voi olla hengenvaarallinen. Vaikka puisella tulitikulla sohiminen ei todennäköisesti aiheuta sähköiskua, ei sitäkään missään tapauksessa kannata ruveta kokeilemaan. Vaihtovirta, jota meillä Suomessa saadaan seinissä olevista pistokkeita, on aina hengenvaarallista ilman asianmukaisia eristeitä ja muita suojauksia.

Heikki Poroila