Mitä Tampereen Iidesjärven 'lempinimi' Iidesmotari tarkoittaa ja mistä järvi on saanut tämän nimen? Eli mihin sana 'motari' viittaa?

Kysytty

Mitä Tampereen Iidesjärven 'lempinimi' Iidesmotari tarkoittaa ja mistä järvi on saanut tämän nimen? Eli mihin sana 'motari' viittaa?

Vastaus

Vastattu

Iidesmotari-nimi lienee johdettu Iidesjärven toisesta kutsumanimestä Iidesmotti, jossa 'motti' tarkoittaa monttua. Tällä on ilmeisesti haluttu viitata järven pieneen kokoon, jota Kalle Päätalon Tammerkosken sillalla -kirjassa kommentoidaan seuraavasti:

"Päästin Lainan käden ja kysyin edessämme välkehtivää lampea näyttäen:
- Minkä niminen lampi tuo on?
- Iidesjärvi...
- Järveksi kuttutaan, vaikka kyllä toi on oikeesti lampi! Heikinkallio sanoi." (s. 85)

Iidesjärven nimen alkuperää ei osata varmuudella sanoa. Suurin osa vakavasti otettavista selityksistä viittaa iilimatoon, joka kansan suussa oli iiles tai iileskotti. Jälkimmäinen tarkoittaa myös siiliä. Iidesjärven nimi on esiintynyt erilaisissa murteellisissa muodoissa, mm. Iiles- ja Iiresjärvi. Kansantarinat tarjoavat muitakin selityksiä sanalle iiles. Se on tarkoittanut kitukasvuista. Yhdessä lähteessä mainitaan, että "kävi kova iiles" eli tuulenpuuska.

Lähteet:
Lasse Kosonen, Iidesjärvi - lähiluontokohde ja henkireikä. - Teoksessa Leila Keskitalo-Tanskanen, Rieväkylästä puutarhakeitaaksi : Järvensivun kaupunginosakirja
Kalle Päätalo, Tammerkosken sillalla