Mitä tämä tarkoittaa suomeksi käännettynä? "Iucundum, mea uita, mihi proponis amorem hunc nostrum inter nos perpetuumque fore"

Kysytty

Mitä tämä tarkoittaa suomeksi käännettynä? "Iucundum, mea uita, mihi proponis amorem hunc nostrum inter nos perpetuumque fore"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen säepari on roomalaisen runoilijan Catulluksen (n. 87/84 – n. 54 eKr.) runosta 109. Runo käsittelee Catulluksen ja Lesbian häilyväistä rakkaussuhdetta. Runossa Catullus epäilee Lesbian mahtipontisten lupausten todenperäisyyttä.

Lesbia ei ollut Catulluksen mielitietyn oikea nimi, vaan todennäköisesti nimi viittaa Clodiaan, kansantribuuni Publius Clodius Pulcherin siskoon. Lesbia-nimi on viittaus yhteen Catulluksen suureen kirjalliseen esikuvaan, nimittäin Sapfoon, joka oli kotoisin Lesbos-saarelta.

Alkukielellä säepari kuuluu siis seuraavasti:
Iūcundum, mea vīta, mihī prōpōnis amōrem

hunc nostrum inter nōs perpetuumque fore.

Tekstissä on muutama hieman hankalasti kääntyvä kohta.

Proponis voi tarkoittaa tässä niin ”lupaat”, ”julistat” kuin ”vakuutat”.

Runossa Lesbia lupaa, että hänen ja Catulluksen rakkaus olisi iucundum ja perpetuum. Adjektiivi iucundum ”miellyttävä” kuulostaa adjektiivin perpetuum ”ikuinen” rinnalla lattealta ja oudolta.

Säeparin voisi kääntää seuraavasti: ”Elämäni [= Lesbia], vakuutat minulle, että tämä meidän rakkautemme olisi välillämme miellyttävää ja ikuista.” Käännökseni ei ole kovin sofistikoitunut, mutta seuraa uskollisesti alkutekstiä.

Runo löytyy myös Jukka Kemppisen suomentamana teoksesta Gaius Valerius Catullus, Kaikki runous. WSOY 1990. Siellä tuo alku kuuluu näin:

Suloiseni, elämäni, ehdotat rakkautta,
jota ei mikään voi milloinkaan tappaa.

8 ääntä

Kommentit

Voisiko sanan iucundus, -a, -um kääntää sanalla "suloinen", tai yksinkertaisesti vain "ihana"? Heidän rakkautensa olisi "ikuista ja ihanaa" (adjektiivit tässä siis toisinpäin), samalla tulisi myös allitteraatio...