Mitä tällä tehdään? Liittyykö peruukin tekoon? Tämä on vanha n. 60-luvulta. Onko kenties tuotu amerikasta. Olen kysynyt käsityö taitajilta mutta hekään eivät…

Kysytty

Mitä tällä tehdään? Liittyykö peruukin tekoon? Tämä on vanha n. 60-luvulta. Onko kenties tuotu amerikasta. Olen kysynyt käsityö taitajilta mutta hekään eivät tiedä välineen merkitystä. Kumi on aika joustamatonta, metallikoukut on kiinnitetty muoviosan reikiin eivätkä lähde pois mutta pääsevät kallistumaan. Ainut mikä irtoaa on hakanen.

Vastaus

Vastattu

Hyvin mielenkiintoinen esine. Kyselin hieman käsityöläisiltä ja kampaajilta, mutta lopullista tunnistusta ei tapahtunut.

Melko yksimielisiä oltiin siitä, että jotenkin kampauksiin tai huntujen, hattujen tai huivien kiinnityksiin esine voisi liittyä.

Museoiden tietokannasta Finnasta, ei myöskään löytynyt vastinetta. https://www.finna.fi/

Kuvantunnistava haku ei myöskään tuonut järkeviä vastaavia esineitä. https://www.google.fi/imghp?hl=fi

Kannattaisi varmaan kysäistä vielä kansallismuseosta. Puhelinvaihde: 0295 33 6000 (ma–pe klo 8–16.15)

Apua voi löytyä myös huutokauppakamareiden arviointipalveluista. esim Hagelstam, Helander

Kenties myös vanhemmat kampaajat tai peruukintekijät voisivat tunnistaa esineen.

1 ääntä

Kommentit

Jotain tuttua tuossa on. Kannattaisi kysyä myös käsityön harrastajilta liittyykö tuo jonkun kapean neuleen kutomiseen tms.

Katso 'kysy museolta'. Kansallismuseo on vastannut kysymykseen 1.3. Parsimalaite.

Tätä käytetään vaatteiden parsimiseen.