Mitä suosittelisit minulle joka haluaa lukea ihmissuhteista eri kulttuureista peräisin olevien tai eriväristen ihmisten välillä? Mieluummin kaunokirjallisuutta…

Kysytty

Hei, mitä suosittelisit minulle joka haluaa lukea ihmissuhteista eri kulttuureista peräisin olevien tai eriväristen ihmisten välillä? Mieluummin kaunokirjallisuutta, mutta jos tietopuolelta löytyy jotan niin sekin käy. Ei haittaa vaikka olisi vanhaakin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi aihe on varsin laaja, poimin tähän vain muutamia esimerkkejä.

Monikulttuurisia parisuhteita käsitellään muun muassa seuraavissa romaaneissa:

ElRamly, Rania: Auringon asema, Otava, 2002

Guo, Xiaolu: Pieni punainen sanakirja rakastavaisille, Atena, 2008

Walsh, Helen: Englantilainen tragedia, Like, 2009

Kulttuurieroja ihmissuhteissa käsitellään esimerkiksi näissä romaaneissa:

Al-Shaikh, Hanan: Kaukana Lontoossa, Gummerus, 2003

Hämeen-Anttila, Virpi: Toisen taivaan alla, Otava, 2010

Kwok, Jean: Käännöksiä, Bazar, 2011

Kureishi, Hanif: Esikaupunkien buddha, Loisto, 2009

Lahiri, Jumpra: Kaima, Tammi, 2005

Silfverberg, Anu: Kung Po, Avain, 2008

Snellman, Anja: Parvekejumalat, Otava, 2010

Tervo, Jari: Layla, WSOY, 2011

Tietokirjoista löytyy myös paljon teoksia, joissa aiheena on monikulttuurisuus ja kulttuurierot. Tässä muutamia muistelmia:

Hoffman, Corinne: Valkoinen masai, WSOY, 2000

Kuegler, Sabine: Viidakkolapsi, Helmi, 2006

Mahmoody, Betty: Rakkaudesta lapseen, Gummerus, 1992

Aineistotietokannassa voit tehdä hakuja käyttämällä seuraavia asiasanoja ja kohdistamalla hakusi kaunokirjallisuuteen.

monikulttuurisuus
monikulttuurinen avioliitto
kulttuurienvälisyys
kulttuurierot
maahanmuuttajat
siirtolaiskirjallisuus

Tervetuloa käymään kirjastossa, niin neuvomme lisää aineistohakujen tekemisessä ja sopivan aineiston löytämisessä!

1 ääntä

Kommentit

Minä olen kirjoittanut omaelämäkerrallisen kirjan (Mediapinta 2011) Uuden Elämän Siemen, johon on tulossa myös jatko-osa