Mitä sukunimi Holappa merkitsee ja mistähän se on lähtöisin?

Kysytty

Mitä sukunimi Holappa merkitsee ja mistähän se on lähtöisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimen taustalla lienee venäjästä lainautunut orjaa, palvelijaa tai sotamiestä merkitsevä sana, josta on suomen murteissa variaatioita kuten Oulun seudun holoppa (=palvelija). Holapan tarkka kehityslinja on kuitenkin tuntematon. Nimi on saattanut kehittyä itsenäisesti edellä mainitusta sanasta ja niiden variaatioista tai se on vaihtoehtoisesti suora lainaus venäläisestä henkilönnimestä Holop. Nimi on ollut yleinen erityisesti Karjalassa ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Lähde:

Mikkonen & Paikkala: "Suomalaiset sukunimet" (Weilin+Göös, 1993)

7 ääntä

Kommentit

Olisi mielenkiintoista saada tietää mikä tuo venäläinen sana on, googlaamatta.