Mitä Smaug tarkoittaa

Kysytty

Mitä Smaug tarkoittaa

Vastaus

Vastattu

Tolkienin lohikäärme Smaugin nimi ei sinänsä tarkoita mitään. Vaikka se vaikuttaakin muinaisnorjan sanalta samalla tavalla kuin vaikkapa Thorin, se on kuitenkin Tolkienin luomus: siitä ei löydy vanhempia esiintymiä.

Catherine McIlwainen kirjasta Tolkien : mies joka loi Keski-Maan löytyy erinomaisen seikkaperäinen selvitys Smaugin mahdollisesta etymologiasta: " -- muinaisenglannista tunnetaan adjektiivi smēah osana muistiin merkittyä loitsua: 'with smēagan wyrme', '(jonkinlaista) matoa vastaan'. -- Smēagan tunnetaan muinaisenglannissa myös verbinä 'harkita perusteellisesti, tunkeutua'. Siinäpä sopiva sana vaaralliselle madolle: tunkeutuva mato. Ja ehkä myös älykkäälle madolle. Muinaisnorjan ormr eli 'mato' tarkoittaa usein lohikäärmettä, ja muinaisenglannin smēahista tulisi säännöllisellä äännesiirtymällä muinaisnorjassa smaugr – ja siinä meillä on Smaug, ovela ja liukkaasti luikerteleva lohikäärme." (s. 66)