MITÄ SIRPA SANA TARKOITTAA JA MISTÄ SE NIMI PERÄISIN?

Kysytty

MITÄ SIRPA SANA TARKOITTAA JA MISTÄ SE NIMI PERÄISIN?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti joudun tuottamaan pettymyksen ja kertomaan, että Sirpa-nimen alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Sirpaa on vanhastaan käytetty Siirin lempinimenä, mutta se on yhdistetty myös yleiskielen sanaan sirpale - nimistöntutkijoistamme Pentti Lempiäinen tosin pitää tätä yhteyttä vaikeana mieltää; Kustaa Vilkuna taas on tarjonnut nimen lähtökohdaksi myös sirpale-sanan vanhoja puhekielisiä muotoja sirppanaa ja sirpanaa.

Sirpa-nimi tuli käyttöön 1900-luvun alkuvuosina. Suomen tiettävästi ensimmäinen Sirpa, näyttelijä Sirpa Tolonen (o.s. Aro, 1900-2001), oli kastettu Siiriksi, mutta Sirpasta tuli hänen kutsumanimensä, joka myöhemmin virallistettiin. Nimi yleistyi 1930-luvulla ja almanakkaan se otettiin vuonna 1950. Suosituimmillaan se oli 1950-60-luvuilla, jolloin nimen sai lähes 20 000 lasta. Tällöin se olikin kymmenen yleisimmän ensimmäisen etunimen joukossa. Nykyään sen sijaan Sirpa on erittäin harvinainen nimivalinta: 2000-luvulla Sirpan on nimekseen saanut vain viitisenkymmentä henkilöä.

35 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sirpa esiintyy Islannissa hevosen nimenä ja vieläpä nimenomaan tammalla.