Mitä sellaisia eläinlajeja Petsamon alueella oli joita ei lainkaan tavata Suomen nykyisellä alueella?

Kysytty

Mitä sellaisia eläinlajeja Petsamon alueella oli joita ei lainkaan tavata Suomen nykyisellä alueella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhan, vuosina 1909–1922 julkaistun tietosanakirjan mukaan Petsamon sisämaassa eläimistö oli sama kuin Lapissa tuolloin muutenkin. Majava oli jo ehditty hävittää sukupuuttoon. Artikkelin mukaan myös soopeli oli tuolloin alueelta kadonnut, mutta lienee kyseenalaista onko eläintä koskaan todella esiintynyt Suomessa.

Linnuista tietosanakirja mainitsee eräitä nykyään Suomessa harvemmin esiintyviä merilintuja, mutta ei sellaisia jotka tyystin puuttuisivat nykyisestä eläimistöstämme.

Jäämeren valaista tietosanakirja luettelee Petsamossa harvinaisina uurteis-, silli- ja ryhävalaan. Pienemmistä valaista mainitaan maitovalas, miekkavalas, juoksiainen ja pyöriäinen. Ylen verkkoartikkelin mukaan valaat eksyvät harvoin Suomen aluevesille https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/07/valas-harvinainen-vieras-suome…  Ryhävalas on havaittu pariin otteeseen Suomen vesillä, maitovalaskin arkistotietojen mukaan. Pyöriäisistä on havaintoja.

Merikissaa eli kissakalaa esiintyi Petsamon rannoilla myös, mutta ei tiettävästi muun Suomen vesillä. Jäämeren krevetti (Pandalus borealis) tarkoittaa pohjankatkarapua ja sitä ei tavata Suomen nykyiseltä alueelta.

Tietosanakirja/11. täydennysosa   http://runeberg.org/tieto/11/0462.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Soopeli