Mitä se tarkoittaa, että Asperger-henkilö näkee maailman eri tavalla? Tuskin ainakaan sitä, että on jostakin asiasta eri mieltä kuin ihmiset tavallisesti ovat.

Kysytty

Mitä se tarkoittaa, että Asperger-henkilö näkee maailman eri tavalla? Tuskin ainakaan sitä, että on jostakin asiasta eri mieltä kuin ihmiset tavallisesti ovat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aspergerin oireyhtymäksi kutsuttu piirteistö ei vaikuta ihmisen mielipiteisiin sen paremmin yhtenäistämällä niitä muioden Asperger-ihmisten kanssa tai erilaistamalla niitä. Jokainen ihminen näkee maailman omalla tavallaan ja puhuminen erilaisuudesta tässä suhteessa on aika merkityksetöntä. Yleensäkin arvioimme omaa tai muiden käyttäytymistä tai näkemyksiä hyvin karkeisiin yleistyksiin turvautuen. Ainoa Asperger-ihmisiä laajemmin yhdistävä tekijä on tietääkseni keskimääräistä suurempi mielenkiinnon keskittyminen vain tiettyihin asioihin. Sekään ei silti tee heitä keskenään samanlaisiksi. Olemme kaikki yksilöitä.

Heikki Poroila